(M)amma Moderat

onsdag 15 mars 2017

Lära måste man göra även utanför schemat

BRA! Birgitta Pettersson, Orusts Sparbanks VD och Lars Jansson, utvecklingschef för lärande.
Speciellt glädjande med satsningen är att programmeringen INTE inkräktar på den långt viktigare matteundervisningen, en mycket negativ effekt som nuvarande regerings förslag innebär.
Klicka på bilden för att läsa hela artikeln
Vill du hänga med, ge ditt barn roliga utmaningar, även utan att ha en stor plånbok, läs mer på den lokala teknikklubben för barn tkidz.se  På nationell nivå ser det mer dystert ut, mer programmering och mindre matematik. Det blir en tydlig konsekvens av den it-satsning inom skolan som regeringen presenterade i veckan. Läroplanerna ska ändras för att minska vad utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) kallar för "digitalt utanförskap". Från första klass ska alla lära sig grunderna i programmering och på gymnasiet ska den digitala läsningen öka. Tyvärr förbiser utbildningsministern vilka kompetenser som måste stärkas och vilket utanförskap som bör bekämpas. 
Satsningen påverkar främst matte- och teknikundervisningen. Men varje lektionstimme programmering innebär en mindre åt ekvationer. Redan 2014 beskrev Kungliga Tekniska Högskolan och Chalmers hur resultaten på de diagnostiska matematikproven rasar för förstaårselever på ingenjörsprogrammen. Hur morgondagens ingenjörer gagnas av mer Java-kod och mindre matte är svårt att se.

Vill du djupdyka i ämnet så kan du ju läsa aktuell forskning från
eller internationell 
"Computers and productivity: Evidence from laptop use in the college classroom"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar